بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران | ||
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 6، 1390، صفحه 63-80 اصل مقاله (321.17 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی تقی پور ظهیر* 1؛ رویا توکلی2 | ||
1دانشیار دانشگاه علوم و تحقیقات ایران | ||
2کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر توسعه و تکمیل دانش و یافتههای قبلی در زمینه بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه است. به عبارت دیگر این پژوهش درپی یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بین ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه در منطقه 4 شهر تهران رابطهای وجود دارد یا نه؟ سوالات تحقیق با در نظر گرفتن ابعاد سه گانه ذهنیت فلسفی (جامعیت، انعطافپذیری، تعمق) مدیران و همچنین شاخصهای عملکرد دبیران (انضباط، رفتار مناسب، جدیت، اعتماد، انعطاف، خودجوشی) مورد بررسی قرارگرفت. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 97 مدیر و 316 دبیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری به ترتیب شامل دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی با 60 گویه و ضریب پایایی 79/0 و پرسشنامه ارزیابی عملکرد (خودارزیابی) کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی با 23 گویه و ضریب پایایی 89/0 براساس طیف 5 لیکرت است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و تصمیمگیری در مورد رد یا تایید فرضیههای تحقیق از روش ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیشبینی تاثیر هریک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر شاخصهای عملکرد دبیران از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که 8/73 درصد مدیران دارای ذهنیت فلسفی متوسط میباشند. بین ذهنیت فلسفی مدیران و عملکرد دبیران با سطح اطمینان 95 درصد و ضریب همبستگی 381/0 رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد که ذهنیت فلسفی مدیران توانسته 14.5% واریانس متغیر عملکرد دبیران را پیشبینی کند و در مجموع 16 درصد از تغییرات عملکرد دبیران توسط ابعاد ذهنیت فلسفی پیشبینی میشود که بعد انعطافپذیری و جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین تاثیر را بر شاخصهای عملکرد دبیران دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت فلسفی؛ جامعیت؛ تعمق؛ انعطافپذیری؛ عملکرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between the Philosophic Mindedness of the High School Managers and the Performance of the Teachers in District 4, Ministry of Education and Training of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Taghpour zahir1؛ Roya Tavakoli2 | ||
1Associate Professor, Iran University of Science and Research | ||
2Master of Educational Management, Azad University, Science and Research Branch | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine relationship between philosophical mentality of principals and performance of high school teachers. Using stratified sampling, a sample of 97 principals and 316 teachers were selected at random. Research instruments included the philosophical mentality questionnaire(60 items) and performance appraisal questionnaire (23 items). Multiple regression was used for data analysis. Results showed that the philosophical mentality of 73.8% principals was rated about average. Relationship of philosophical mentality and performance of teachers was found to be significant. Multiple regression indicated that philosophical mentality could explain 14.5% of variance of teachers' performance. Among dimensions of philosophical mentality, flexibility and comprehensiveness had most effect on teachers' performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
philosophical mentality, flexibility and comprehensiveness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,556 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,126 |