بررسی رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان | ||
مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 6، 1390، صفحه 115-130 اصل مقاله (300.92 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم عیسایی چشمه ماهی* 1؛ فاطمه باقریان2؛ محمدرضا حسن زاده توکلی3 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استاد دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیت با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکدههای فنی مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی میباشد که در سال تحصیلی 88-89 مشغول به تحصیل میباشند. تعداد نمونه شامل 206 نفر (106دختر و 100 پسر) میباشد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO)، فرم کوتاه، پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج استفاده شد. دادهها با نرم افزار (SPSS) و آزمونهای تحلیل رگرسیون چندمتغیره، همبستگی بنیادی و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن است ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و باوجدان بودن دارای رابطه مثبت و مستقیم و روانآزردگی دارای رابطه منفی و معکوس با عملکرد تحصیلی میباشند. ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی با خودکارآمدی و برنامهریزی رابطه مثبت و مستقیم دارد. ویژگی شخصیتی برونگرایی با انگیزش رابطه مستقیم و با تاثیرات هیجانی رابطه معکوس دارد. روانآزردگی با تاثیرات هیجانی رابطه مستقیم دارد. همچنین یافته ها نشان داد که ویژگی انعطافپذیری در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است. | ||
کلیدواژهها | ||
شخصیت؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relation between personality dimensions with students' academic performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Eesaee Cheshme Mahi1؛ Fatemeh Bagherian2؛ Mohammadreza Hasanzadeh Tavakoli3 | ||
1Master of Educational Psychology, Shahid Beheshti University | ||
2Professor of Shahid Beheshti University | ||
3PhD student in Psychology, Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The present study is an attempt to personality dimensions in academic performance of university students. The sample includes 206 individuals (106 females, 100 males) from ShahidBeheshtiUniversity. Data was collected through short version of Neo Inventory and Dortaj Academic Performance Inventory. Data was analyzed by multivariate regression test canonical correlation and multivariate analysis of variance. Results show that extroversion and conscientiousness have positive relationship with academic performance and neuroticism has negative relationship with academic performanc Also there was no significant difference between male and female participants in term of thinking styles. There was significant difference between students in technical and human sciences groups in term of thinking styles. Students in technical group showed higher score in legislative thinking styles than students in human sciences. Also results show that female students have higher score in Openness to experience than male students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
personality, academic performance, students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,871 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,787 |