تأملی در تصویرهای دانشبنیاد شعر انوری (مطالعهی موردی: بررسی سه دانش نجوم، موسیقی و طب در 51 قصیدهی انوری) | ||
تاریخ ادبیات | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2، 1396، صفحه 5-34 اصل مقاله (671.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/hlit.2018.98889 | ||
نویسندگان | ||
شهرام احمدی* 1؛ مصطفی میردار رضایی2 | ||
1عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
شعر کلامی است مخیّل؛ یعنی آفرینش نگارههایی که برساختهی انگارههای شاعرانهاند، بوسیلهی واژگان بر گسترهی دو محور همنشینی و جانشینی زبان و دستبردن هنرور در سطح کلام و بیان پدیدار میشود. از قرن ششم، توأمان با تغییر در سیاق سخنسرایی و حضور اصطلاحات دانشهای گوناگون در صورخیال شعر، برخی شاعران، اساس تصویرآفرینی شعر خود را برعناصر علوم نهادند. انوری در زمرهی شاعرانی است که شالودهی تصویرهای شعرش را بر اصطلاحات دانشهای مختلف نهاده. این جستار که به شیوهی کتابخانهای نوشته شده، ضمن بررسی اصطلاحات سه دانش نجوم، موسیقی و طب در دیوان انوری میکوشد تا به این پرسشها پاسخ دهد: 1ـ بسامد اصطلاحات هر یک از دانشها به ترتیب کدام است؟ 2ـ میان اصطلاحات علمی و دیگر واژههای بیت در محور همنشینی و از لحاظ بلاغی چه ارتباطی وجود دارد؟ 3ـ انوری با چه شگردهایی، اصطلاحات مربوط به هریک از سه دانش مزبور را در تصویرهایش بازتابانده است؟ نتیجهی پژوهش نشان میدهد که بیشتر تصویرسازیهای انوری با بهرهگیری از عناصر علم هیئت بوده است و سپس اصطلاحات دانش موسیقی و در آخر اصطلاحات طبی. با تجزیهی تصویرهای دانشبنیانِ شعر انوری، ارتباط معناداری در محور همنشینی و شبکهی درهم تنیدهای از تلفیق واژهها و اصطلاحات سه دانش نجوم، موسیقی و طب با شگردهای بیانی و بدیعی مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر؛ انوری؛ دانشگرایی؛ نجوم؛ طب؛ موسیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A reflection on the images of Anvari’s knowledge-based poetry (Case study: A study of three fields of astronomy, music and medicine in 51 odes of Anvari) | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahram Ahmadi1؛ | ||
1... | ||
چکیده [English] | ||
Poetry is an imaginative speech; i.e., it is the creation of images that are constructed by poetic ideas, and emerges through the artist’s manipulation in speech and expression on the vastness of two synchronic and diachronic axes by means of words. Since the sixth century, coupled with changes in the context of oratory and the presence of terms from various sciences in rhetoric and imagery of poetry, some poets laid the basis of imagery of their poetry on the scientific elements. Anvari is among the poets who laid the foundations of images of his poetry on terms from various fields of knowledge. This article, written through library research method, tries to answer these questions while investigating terms from astronomy, music and medicine used in Anvari’s collection of poems: (a) what is the frequency of terms from each field? (b) what rhetorical and synchronic differences are there between scientific terms and other words in each line? (c) through what techniques has Anvari reflected the terms related to each of the three aforementioned fields is in his images? Research results demonstrate that most of Anvari’s imageries have been created employing elements mostly from astronomy, then music, and lastly medicine. Analysis of knowledge-based images in Anvari’s poetry illustrates a significant relationship in synchronic axis, and an interconnected network of combination of words and expressions from astronomy, music and medicine along with rhetorical and diction techniques is observed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
image, Anvari, Knowledge-orientation, Astronomy, Medicine, Music | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12,264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,655 |