روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی-3 | ||
روانشناسی ورزش | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 28-38 اصل مقاله (366.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.29252/mbsp.4.1.28 | ||
نویسندگان | ||
محمود شیخ1؛ ایوب اسدی* 2 | ||
1دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویراست سوم بود. روش: تعداد 2100 نفر دانش آموز 7 تا 12 ساله (1050 دختر و 1050 پسر) از سراسر کشور به روش های نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه اطلاعات فردی و آزمون مهارت های بینایی حرکتی ویرایش سوم بود که برای تدوین و هنجاریابی آن از دانش آموزان ایرانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از فرمول Z برای محاسبه نقاط درصدی آزمون از روی رتبه های درصدی به تفکیک هر گروه سنی استفاده شد، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی آزمون، از همبستگی درون طبقهای در روش آزمون- آزمون مجدد و برای روایی سازه (افتراقی) از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی روایی و پایایی و هنجار مناسب را برای تمامی گروه های سنی 7 تا 12 سال را دارا می باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان از آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی-3 به عنوان ابزاری جهت غربالگری برای شناسایی کودکان مبتلا به اختلال مهارت های بینایی- حرکتی و مستند کردن رشد بینایی- حرکتی کودکان استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره های سنی کودکان؛ مهارت های دیداری-حرکتی؛ روایی؛ پایایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validity, reliability and standardization of Persian version of Test of Visual-Motor Skills, Third Edition | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Sheikh1؛ Ayoub Asadi2 | ||
1Associate Professor of Motor Behavior, University of Tehran | ||
2phd Student of Motor Behavior of Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The purpose of this study was determining validity, reliability and standardization of Persian version of Test of Visual-Motor Skills, Third Edition (TVMS-3). Method: The number of 2,100 students 7 to 12 years (1050 girls and 1050 boys) from across the country were selected by multi-stage cluster sampling method. The measuring instrument of this study were demographic questionnaire and visual motor skills test that used Iranian students for the development and standardization of its. To analyze the data, Z formula was used to calculate percentage points on the percentile ranks test in each age group the statistics for classification, Cronbach alpha coefficient was used for internal consistency of test, and intra-class correlation coefficient under test-retest method was used to study temporal reliability of test and for validation of structure, one-way analysis of variance test was used. Result: The results showed, TVMS-3 had reliability and validity and proper norm for all ages from 7 to 12 years. Conclusion: Based on research findings can use TVMS-3 test as a screening tool to identify children with impaired visual-motor skills and document visual-motor development of children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Age periods, Children, visual-motor Skills, Validity, Reliability | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,963 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,264 |